kinderergotherapie

Een goede ontwikkeling is een goede basis voor nu én later. We willen dolgraag kinderen zien groeien, spelen, ontdekken en lekker bewegen. Toch is dat niet voor elk kind vanzelfsprekend. Soms zijn er uitdagingen op het gebied van gedrag, schoolvaardigheden of zelfredzaamheid. Bij de behandelingen voor kinderergotherapie door Ergotherapie Zomerdijk worden de ouders en/of verzorgers altijd betrokken.

 

 

Schoolvaardigheden

Ergotherapie Zomerdijk ondersteunt en versterkt de schoolvaardigheden van kinderen waar nodig. We werken onder andere aan:

  • Problemen in de fijne motoriek zoals oog- en/of handcoördinatie, samenwerking tussen beide handen,
    kruizen van de middellijn en werken met kleine materialen;
  • Schrijfproblemen door een verkeerde pengreep of moeite met automatiseren van lettertrajecten;
  • Aandacht- en concentratieproblemen.


Schrijven

Schrijven is een vaardigheid die een grote rol speelt binnen het onderwijs. Het komt dagelijks terug en het is nodig om de lesstof te verwerken. Veel kinderen hebben moeite met de schrijfmotoriek. Dit is onder andere terug te zien in de pengreep, de lettervormen of verbindingen tussen de letters. Bij Ergotherapie Zomerdijk wordt de fijne motoriek in kaart gebracht. Middels een passende opbouw wordt geoefend om de schrijfvaardigheden te verbeteren. Het thuis herhalen van de oefeningen uit de therapie geeft de grootste vooruitgang in de schrijfmotoriek.

Kleutervaardigheden
Voorbereiding op het schrijven vindt plaats in de kleuterklas. Knippen, vouwen, kleuren, vormen tekenen en kralen rijgen vallen onder de kleutervaardigheden. Als een kind niet goed mee kan komen met leeftijdsgenootjes kan Ergotherapie ingezet worden om deze kleutervaardigheden te stimuleren. Op speelse wijze begeleiden de ergotherapeuten van Ergotherapie Zomerdijk bij het stimuleren en bevorderen van de kleutervaardigheden.

Plannen en organiseren
De handelingsmotoriek omvat het hele proces van plannen, organiseren en uitvoeren van een activiteit. Wanneer er problemen op dit gebied zijn bij een kind zie je dit vaak in onhandigheid, vermijden ze taken of hebben ze meer hulp nodig. Kinderen starten vaak zonder een plan van aanpak. In de therapie wordt gekeken welke activiteiten een kind en andere betrokkenen graag willen oefenen. Het kind leert strategieën om dit stapsgewijs aan te pakken. Bij de handelingsmotoriek speelt motivatie en werkhouding ook een grote rol. Dit wordt bekeken in de praktijk. Hierdoor zal een ergotherapeut ook komen kijken in de praktijk waar het ervaren probleem zich voordoet.

Wil je een afspraak maken? Vul het contactformulier in of maak een afspraak via de agenda.

Merel v. Dijk
Lees verder
Edith is een hele fijne therapeut. Mijn dochter kwam bij haar om de pengreep te leren en voor de prikkelverwerking. Edith zag direct dat mijn dochter een autonoom typje is en paste haar aanpak daar op aan. Ze daagde haar uit om nieuwe dingen te proberen, zonder haar te dwingen over haar grenzen heen te gaan. Mijn dochter moest huilen toen ze de ergotherapie niet meer nodig had. Ze vond het heerlijk daar, de aandacht en het spelen met Edith.